Halve landet tar påskeferie
Annenhver nordmann planlegger å reise bort i påsken. Av disse skal 8 av 10 feriere i Norge. Det viser NHO Reiselivs årlige «påskegallup», som er gjennomført av Kantar TNS, blant over 1000 nordmenn over 18 år. 51 prosent svarer at de har planer om å reise bort i hele eller deler av påsken.
Norge er nordmenns klart mest foretrukne reisemål i påsken. 79 prosent har planer om å dra på påskeferie i eget land. Som tidligere år, skal flesteparten ha tradisjonell påske på hytta, med venner og familie. Syv av ti har planer å om være på hytta i påsken.
– Få høytider har flere tradisjoner ved seg enn påsken. For de fleste av oss er det utenkelig å gjøre noe annet enn å dra til fjells med familie og venner i denne høytiden. I år har vi fått en fantastisk vinter, så det er all grunn til å tro at vi har en flott påske i vente, med masse snø og gode skiforhold, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
– Hytta danker ut Syden og Alpene
NHO Reiseliv har også spurt nordmenn hva de ser på som drømmepåsken, uavhengig av hva de faktisk skal gjøre i påsken. 24 prosent svarer hytta på fjellet, 18 prosent svarer sol, bad og varme utenlands, 15 prosent svarer hjemmepåske, mens fire prosent svarer skiferie i utlandet. Syv prosent oppgir at deres drømmepåske vil være å oppleve en ny del av Norge, hvor en ikke har vært før.
– Det sier litt om nordmenns forkjærlighet for hyttelivet og den norske fjellheimen, når hytta på fjellet danker ut både Syden og skiferie i Alpene. Det er også gøy å se at drømmepåsken for mange nordmenn er å oppleve et nytt sted i Norge – eller et fjellområde de ikke har vært i før, sier Krohn Devold.
Påsken viktig for skidestinasjonene
Undersøkelsen viser også at mange planlegger å spise ute på en lokal kafé eller restaurant i løpet av påsken. 44 prosent skal helt sikkert eller sannsynligvis spise lunsj eller middag på et lokalt serveringssted.
– Selv om hytteferien står i sentrum, vil mange benytte seg av lokale restaurant- og kafétilbud i påsken. Påsken er høysesong for skidestinasjonene. Nordmenn er den viktigste kundegruppen, men det er sterk vekst i utenlandske skiturister til mange av Norges høyfjellshotell og skisteder, avslutter Krohn Devold.
Økning i belegg
Flere av NHO Reiselivs medlemmer melder om en økning i belegg, sammenlignet med fjorårets påske:
– I Trysil forventer man som vanlig storinnrykk i påsken. På de to store Radisson Blu resorthotellene i Trysil er det en økning på tolv prosent i antall kommersielle gjestedøgn, sammenlignet med fjorårets påske. Påskegjestene er hovedsakelig nordmenn, svensker, dansker og engelskmenn. Engelskmenn utgjør 30 prosent av gjestemixen på Radisson Blu resorthotellene, sier Turid Backe-Viken, salgs- og markedssjef i Skistar Trysil.
– Påsken i år har bedre forhåndsbooking enn fjoråret, og vi forventer fullt på alle overnattingsenheter, og høyt besøk på Gaustablikk Skisenter. Grunnen til dette er naturligvis at påsken kommer tidligere i år enn i fjor, samt riktige gode skiforhold – både på alpint og langrenn, sier Kasper Bendtsen-Nielsen, markedsdirektør ved Gaustablikk høyfjellshotell og skisenter.
Foto: Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Foto fra NHO Reiseliv.